Saturday, October 6, 2018

83 Бјелопавлићима




83 Бјелопавлићима

От Нас Владике Петра
Благородној господи главарима и старјешинама и свијема Бјелопавлићима драго поздрављење.
Разумијући, како се несрећа и зло догодила међу вама и Пиперима, ја сам ви писа једну књигу, молећи вас и заклињући, да станете с миром, докле пошљемо неколико главарах од Црне Горе тамо, зашто знам ако се покласте, да ћете Пипере угнат у турске руке, пак на сврху и самих себе. Тога ради иду вишеречени главари с неколико момчади к вама и међу њима калуђер мој Стефан Лазаровић на мјесто мене истога, носећи мој крст, и он ће вас како своју браћу молит и кумит, како што ве и ја молим и у три пута, пак и у триста путах заклињам, да послушате како суд рече и да се с Пиперима умирите, да се злотвори наши не веселе, који једва чекају, да се ви с Пиперима покољете, зашто знаду, да би тада њихова жеља била испуњена. Тога ради ја вас молим и заклињам да се мирите, пак... на јунаштво нека се чини хазар. Ево иде вријеме, да се види добар јунак, ђе наш високославни Цар и Покровитељ позове, и ђе се дијели јунаштво и слава јуначка добива за корист и поштење својега рода и отечества; а од домаће рати не можете ништа добит, нако погибељ душевну и... и сувише вјечну срамоту и несрећу, да изгубите своју слободу и милост царску и да већ чести и поштења немате ни ви тамо, ни ми овамо, него да сви останемо у срамоту. А боље би и поштеније било, да се сва наша земља похара и опали, како што је опаљена била и приђе, него ли да то буде у садашње вријеме, кад су наши непријатељи сваки дан нејачи и кад ми имамо својега покровитеља, који за нас мисли и који по милости Божјој иде напријед срећно свеђер ближе нашијех странах. Дакле разсудите, браћо, врху свега овога, што ви пишем и прихватите срдечно за ваше собствено добро и за вашу корист и славу. И немоте се зачудит, оли примит за жалост, што толико Црногорацах шиљемо; потреба је така за различите после, а највише за ваше и пиперско, пак и за свега нашега народа добро и сувише, да ми не будемо послијед што криви пред Богом и пред Царом и да ви речете, јер нијесмо радили прекратит зло и крвопролиће међу вама и Пиперима, зашто је мене на срдце тежа ваша и пиперска рат, него ли црногорска; јербо знам да непријатељи наши не могу у Црну Гору учинит то, што би могли и од вас и од Пиперах учинит по вашој неслоги и рати, од које да Бог вас сохрани, којему свијех препоручавам и остајем наш доброжелатељ.
На Цетиње      ВЛАДИКА ПЕТАР
августа 24. -1813.





No comments:

Post a Comment