109 От Нас Владике Петра
Благородној господи главарима,
старјешинама и свијема Катуњанима драго поз- дрављење.
Бићете примили и разумјели прва
моја писма, а данас с овијем шиљем мојега калуђера Стефана Лазаровића, навлаштито
да ви прочита писмо, које сам примио од господина ћесаро-краљевскога капитана,
заповједника од Бокељске Провинције и да сваку ријеч лијепо и чисто истомачи,
молећи вас да добро разумијете и запазите што која изговара, а особито што вели
да ви хоћете царске и краљевске уредбе и законе хулити и по својему самовољству
врху свега бити, које ни један цар у свијет похулит не може.
Спомените се да су ово ријечи
преко мјере велике и страшне, а помислите на силнога Наполеона, францускога
императора, који имаше близу стотину милионах душах, што бјеше освојио под
своју гордељиву власт неправедно и хоћаше да поплеше све уредбе и законе свијех
царах и краљевах у цијелом свијету, пак на сврху остаде његова гордост и сила
поплесана сваколика, а он затворен на један шкољ да се каје од својијех дјелах,
а закони царски и краљевски остадоше у својој слави и у својој сили и светињи,
како су и били и јошт боље и јаче потврђени.
Ове законе славе и почитују сви
народи у Европи и ови закони у све државе једнако заповиједају да свака држава
може вољно и слободно кастигати свакога иностранца, оли рећ туђина, који би
дрзнуо икакво мало, оли велико злодјејаније у туђе мјесто учинити, и да у ону
исту државу буде по законима на смрт, оли на други кастиг осуђен, у коју он
буде закон преступио и злодјејство учинио и да за то поговора ни освете нема.
По овијем, дакле, законима остаје
и вама слобода да свакога ћесаро-краљевскога судита по својему обичају можете
кастигати, који би у ваша мјеста икакво зло учинио и ако се његово злодјејство
истинито може знати и доказати да је он истинити кривац и злодјеј, такођер и
онога, који би преко ваших стража у ваша мјеста поступио ... кордон и страже
поставили да вас чувају од чумне болести, и тако бисте могли своју браћу
светит, која су у лупештину, оли преко реченога кордона и за друга злодјејства
ухваћена или погинула, ма не другојаче, нако за највишу несрећу и погибељ вашу.
Сад узмите на разсужденије, је ли
право да цијели народ гине и страда поради неколико злодјеја, но помислите и
то, јесте ли прави, ако не устанете да злочинце кастигате и можете ли игда бит
мирни, кад пуштите зле људи да чине на своју вољу, што сами хоће. У такви начин
не може бит да они не хуле и Божје и царске законе, а ви да Богу и Цару будете вазда одговорници за злочинство
таквијех безаконијех самовољниках, ако их не кастигате. Нијесу закони за добре,
него за зле људи постављени; будући они не познају од Бога уливени у срдца
њихова наравски закон, за то је потребно било законе поставит да свакога реда
злодјеји буду кастигани, јер инако ваљало би да сви народи у свијет буду
несрећни, како и јесу они гдје таквијех законах нема и гдје се добри људи не
почитују, а зли не кастигају; а ви ћете бит у највишу несрећу, ако не кастигате
Ожеговичане, који су два ћесарска солдата убили и ако ћесарске уредбе и
законе почитоват и мирно живјет
нећете и ваша ће кривица на вас истијех панути, од које се ја бојим и остајем
послушнијема доброжелатељ Цетиње, јулија 1. —1818.
ВЛАДИКА ПЕТАР
No comments:
Post a Comment