Tuesday, June 26, 2018

24 Архимандриту Арсенију Гаговићу





24 Архимандриту Арсенију Гаговићу

Високопреподобњејши господин архимандрит Арсеније.
Примио сам ваше љубазно писмо, из којега видим колико сте ви ради о мојем здрављу и состојанију знати. Тога ради во удовољствије вашега желанија дајем вам на знање што ја, по милости Божјој, находим се жив и здрав; имајући чисту совјест имадем Бога помоћника и не убојус совјета нечастивих.
Што се пак тиче до ускоках, који, како ми пишете, робе сиротињу, сва Херцеговина знаде да сам ја свагда сиротињу бранио и да ми није на срце мања жалост за све оно што сиротиња под турску власт трпи, него ли за ово што ја у Црној Гори видим неустројено и што Црногорце допада, но што ћу да учиним ускоцима, који су из Херцеговине утекли у Морачу, људи зли и безбожни, а празни без никада ништа, а када они не пазе своју браћу и не спомињу турски јарам, кога су, што је рећи, још јуче носили и кога њихова браћа и данас носе на врат, ко ће их од таквога злочинства устегнути; они су од мене и од Црне Горе далеко, не слушају никога. Ја сам све начине употребљавао да их од тога злодјејанија уставим, али се неколика злочинца уставити не хоће и тако не могу учинити друго, нако да пошаљем војску на њих, а за послати војску шћело би се не мали трошак, којега ја не имам, будући ми народ не даје ништа и не иштем да ми даде икакве ствари, нако само да прекрати междусобно крвопролиће и остала безакона дјела и да у миру и у љубави христијански живи. Од када су Требјешани добјежали к нама у Бјелопавлиће и по том у Морачу пошли и собрали остале ускоке око себе, ја сам претрпио довољно и труда и харча за учинити им добра како људима који не имађаху ни мјеста ни прибјежишта, а на сврху некизи с њиховијем сердаром, којему сам више љубави и добра учинио него ли иједноме главару од Црне Горе, вратили су ми свакијем злом и безчестијем. Пак се ви тужите на ускоке, а ево чујете, чули сте и приђе, што сам ја од ускоках дочекао. И не чудите се, мој драги оче архимандрите. Ми смо Срби такови, не знадемо нити хоћемо знати друго, нако један другога гонити и у несрећу и безчест постављати, и што који више ради за добро општенародње, то се више завист против њега вооружава, која у српском народу, како и у греческом, гордост царује. Казаће вам Голуб на изуст за све остало што бисте жељели знати, а ја остајем, љубезно вас поздарављајући, и јесам Цетиње,
Августа 31. числа 1804. Года.

Ваш доброжелатењ М. Черногорски Александра Невскога Каваљер ПЕТАР ПЕТРОВИЧ 





No comments:

Post a Comment